Senin, 28 Juni 2010

Bahtsul Masail 20 (Hukum Istri Lari Dari Rumah)

Hukum Istri Lari Dari Rumah

Tanya:

Apakah hukumnya seorang isteri lari meninggalkan rumah karena tidak tahan dengan sikap suami yang sering memukulnya?

Jawab:

Tidak salah isteri meninggalkan rumah (jika ke rumah ibu bapak) karena hendak menyelamatkan diri daripada suami yang dholim dan mengelakkan diri dari kemudhorotan. Namun kalau isteri boleh bersabar, tidak melawan dan terus tunggu di rumah pastilah pahala untuknya amatlah besar.

Kalau suami dholim dan selalu memukul serta menyakiti hati, maka isteri berhak mencari perlindungan di mana-mana yang difikirkan selamat. Sebaiknya adukan kepada pejabat Hakim dan di sana diboleh menuntut fasakh.

Undang-undang Islam membela kaum wanita/isteri. Jadi, mereka hendaklah pandai mengambil kesempatan dari pembelaan itu.

2 komentar:

  1. salam...saya seorg isteri yg dlm keadaan serba salah..16 thn berumah tangga mempunyai 4 cahaya mata.suami terlalu ego semuanye harus mengikut kehendaknye...tetapi dia tak dpt memberi nafkah zahir dan batin sepenuhnye..saya telah melakukan kesilapan mengadakan hubungan dgn rakan chat melalui internet dan sms yg agak ketelaluan..apabila dia medpt tahu dia telah memukul,memalukan saya dgn jiran ,rakan baik dan ahli kluarga.dan membawa saya kepejbt agama trus memalukan saya..kemudian saya lari dari umah trus pulg ke rumah ibu bapa saya.dia dtg memujuk dan menyata yg dia memaafkan saya.saya pulg bersamanya..tetapi dia masih mencari rakan chat dan terus selidik..dan mula memberi tekanan pada saya..hari2 brgaduh..dia tetap memalukan saya dgn rakan2.saya telah buat kputusan utk kluar dari rumah skli lgi.sementara dia benar2 boleh memaafkan saya...dan terus bekerja utk mencari nafkah utk masa depan anak2....(saya tak pernah bjumpa dgn rakan chat tetapi dia memanggil saya jalang, sundal depan anak dan jiran...) saya bingung adakah kputusan saya ini, betul atau berdosa sebagai seorg isteri yg telah membuat kputusan demikian...

    BalasHapus
  2. kalau saya, saya akan maafkan isteri saya kerana dia isteri saya, tapi rakan chat itu akan saya cari dan bagi dia pukulan yang setimpal.

    BalasHapus